Meteen naar de content

Printer stuk? Laptop heel traag? Haperende WIFI? Vraag het ChatGPT… of toch niet?.

In elk bedrijf gaat er wel eens iets mis met de ICT. Een printer die ineens weigert. Internet dat op maandagmorgen traag is. Een back-up die niet wil draaien. En jij? Jij bent géén ICT’er. Jij moet gewoon dóór. Want het werk stopt niet. De waan van de dag overheerst en jij en je collega’s […]

In elk bedrijf gaat er wel eens iets mis met de ICT. Een printer die ineens weigert. Internet dat op maandagmorgen traag is. Een back-up die niet wil draaien.

En jij? Jij bent géén ICT’er. Jij moet gewoon dóór. Want het werk stopt niet. De waan van de dag overheerst en jij en je collega’s kunnen het zich niet permitteren om een halve dag stil te liggen. Of niet te kunnen printen.

Natuurlijk kun je dan je ICT-dienstverlener bellen. En dat is ook vaak de snelste weg naar een oplossing.

Maar misschien vraag je je af: kan ik dat niet gewoon eerst even aan ChatGPT vragen?

ChatGPT als eerste hulp bij ICT-paniek

Het korte antwoord op die vraag: ja, dat kan.

Maar… er volgt straks in dit blog nog wel een hele grote maar. Met hoofdletters. MAAR. Dus.

Goed eerlijk is eerlijk: ChatGPT weet verrassend veel van printers, wifi, back-ups en andere technische ICT-hobbels, -knelpunten en -uitdagingen. Als je een beetje duidelijk uitlegt wat er aan de hand is, krijg je vaak een bruikbare oplossing terug. Het zit ‘m dus ook in de kwaliteit van je prompt. Dus, wat je precies aan ChatGPT vraagt.

Voorbeeld:
Stel, je collega wil iets afdrukken, maar de printer zegt ‘offline’. Je googelt je suf, maar vindt alleen vage uitleg. Je typt het probleem in bij ChatGPT: “Mijn HP printer zegt offline terwijl hij verbonden is met wifi. Wat kan ik doen?”
Binnen een paar seconden krijg je een stappenplan. En ja hoor: bij stap 3 werkt-ie weer.

Nog een voorbeeld:
Je back-up loopt vast op een foutmelding. Je stuurt die foutmelding naar ChatGPT en krijgt als antwoord: “Waarschijnlijk heb je geen schrijfrechten op de back-upmap.” Je controleert het en… dat is het inderdaad. Probleem opgelost zonder één telefoontje.

Zoals bij de huisarts…

Veel mensen zoeken ook online hun klachten op voordat ze naar de huisarts gaan. Ze hebben zichzelf al bijna gediagnosticeerd: “Het is vast een slijmbeursontsteking.” Toch blijkt het soms iets anders te zijn.

ICT is weliswaar geen gezondheid, maar ook in je bedrijf wil je geen oponthoud of foutieve aannames. Je wilt zekerheid. En deskundigheid. Je wilt (bedrijfs-)gezond blijven.

Dus: een eerste check via ChatGPT kan handig zijn, maar vertrouw niet blind op het antwoord.

Je ICT-dienstverlener wil je natuurlijk graag helpen, maar ook zij hebben het druk. Als jij simpele dingen zélf oplost, scheelt dat tijd én geld. Een slimme vraag aan ChatGPT kan dus zeker de moeite waard zijn. Maar weet ook dat voor complexere problemen of als je gewoon zekerheid wilt, ook wij van Mackaay ICT Services altijd voor je klaar staan.

Wel of niet je vragen stellen aan ChatGPT als er ICT-problemen in je bedrijf zijn. Wat doe jij?
Kun je alles én wil je alles ‘zomaar’ vragen aan ChatGPT? Pas op als je je ICT-gerelateerde knelpunten voorlegt!

Denk wel aan de privacy van je bedrijf! (MAAR!)

Toch zit er een grote maar aan.

Jawel, daar is ie dan. MAAR.

ChatGPT is namelijk geen medewerker van jouw bedrijf. Wat jij invoert – of dat nu tekst, een screenshot of een document is – wordt ergens in de database van ChatGPT opgeslagen. ChatGPT traint zichzelf ook met deze gegevens om nog beter en nauwkeurig te worden. Dus wat je deelt – zelfs jouw eigen bedrijfsnaam – komt dus ook in het trainingsalgoritme van dit AI-programma te staan.

Dus:

  • Noem nooit je bedrijfs-, product- of mernaam.
  • Upload geen bestanden met bedrijfslogo’s of klantnamen.
  • Geef ChatGPT NOOIT toegang tot gevoelige informatie.

Veiligheid gaat voor alles!

Jawel… veiligheid is belangrijker dan een printer die weer snel moet gaan printen! Bezint eer gij begint. Als je dit lastig vindt om te omzeilen (en dat is gewoon heel lastig, zeker als je excellente prompts wil ingeven), dan bel je toch je ICT-dienstverlener. Zo simpel is het.

Waarom toch je ICT-dienstverlener bellen?

Ook als je zelf een probleem oplost, is het goed om dit alsnog bij je ICT-dienstverlener te melden. Waarom? Omdat zij de historie bijhouden van alle meldingen.

Als diezelfde printer over een jaar weer kuren vertoont, dan kan de helpdesk die eerdere melding erbij pakken. Zo kunnen ze verbanden leggen, patronen herkennen of grondiger onderzoek doen naar de échte oorzaak. Precies dáár zit ook de kracht van de medewerkers van de support.

En dát is iets wat ChatGPT simpelweg niet kan.

Slim combineren

Gebruik ChatGPT dus gerust als hulpmiddel. Maar doe het veilig. Wees je bewust van de risico’s. Echter, vertrouw bij twijfel altijd op je ICT-partner, zoals de collega’s van onze helpdesk.

Voor je zekerheid. Voor je veiligheid. Voor je privacy.

En… voor de continuïteit van je bedrijf.

Edwin Mackaay (connect met mij op Linkedin)
Founder / directeur Mackaay ICT Services in Hoofddorp