‘Bedrijfshulpverlening (BHV) lijkt op ICT voor het MKB!’.
Kort geleden hebben wij onze kennis op het gebied van bedrijfshulpverlening opgefrist waardoor we ineens concludeerden: BHV is als ICT voor het MKB! U kent het credo ‘Regeren is vooruitzien’ vast wel, toch? Wij doen er in ieder geval volop aan. Wij kijken altijd vooruit! Anticiperen op wat mogelijkerwijze ooit zou kunnen gebeuren, zit volledig […]
Kort geleden hebben wij onze kennis op het gebied van bedrijfshulpverlening opgefrist waardoor we ineens concludeerden: BHV is als ICT voor het MKB!
U kent het credo ‘Regeren is vooruitzien’ vast wel, toch? Wij doen er in ieder geval volop aan. Wij kijken altijd vooruit!
Anticiperen op wat mogelijkerwijze ooit zou kunnen gebeuren, zit volledig in onze genen ingebakken. Kort geleden hebben wij namelijk bij Mackaay ICT Services weer een opfriscursus Bedrijfshulpverlening (BHV) gedaan. Ondanks het feit dat deze training een verplicht onderdeel is vanuit de regels rondom de ISO-certificering, vinden we het zelf ook gewoon belangrijk.
Zo simpel is het.
Je weet namelijk nooit wat er kan gebeuren!
Niemand kan in de toekomst kijken!
Wat we allemaal hebben geleerd of waarbij we weer zijn opgefrist?
Wel, het is een breed palet.
Zo hebben we ons andermaal door de professionele trainer laten instrueren over de AED (Automatische Externe Defibrillator), die natuurlijk ook op ons kantoor hangt. Mocht er wat gebeuren met een van onze medewerkers óf gasten die op bezoek zijn, dan kunnen we meteen ingrijpen. Een veilig gevoel! We hopen uiteraard dat we het nooit hoeven doen, maar als het moet, dan zullen we reanimeren.
Het was een bijzonder nuttige les!
Maar er was uiteraard meer.
Bedrijfshulpverlening = ICT
Zo heeft de trainer volop aandacht besteed aan het blussen van brandjes en hoe we de brandbeveiliging in ons eigen pand op een zo hoog mogelijk niveau krijgen. Alles passeerde de revue. Kortweg gezegd: het was een leuke dag waar we natuurlijk ook met z’n allen veel plezier hebben gehad. Bovendien waren dit uiteraard ook inspirerende leermomenten waar we buiten – in ons ‘gewone leven, náást het werk wat we doen – ook veel aan kunnen hebben.
Toch realiseerden we ons iets belangrijks na afloop: bedrijfshulpverlening lijkt op ICT!
ICT is het kloppende hart van het MKB
Feitelijk zijn wij – als ICT dienstverlener – ook uw bedrijfshulpverlener. U bent bijvoorbeeld ondernemer in het MKB en dús wilt u het kloppend hart van uw organisatie ‘Alive And Kicking’ houden. Met dat kloppend hart bedoelen wij vanzelfsprekend uw ICT en alle aanverwante systemen. Van de mogelijkheden van data-opslag in de cloud tot aan bijvoorbeeld het telefoneren via VoIP.
Of, heel simpel: het internet bij u op kantoor dat het ‘gewoon’ moet doen! Maar ook: hoe vervelend is het als de printer ineens niet functioneert?
De bottomline is helder: uw (ICT-)systemen behoren goed te werken zodat uw gehele organisatie door kan en géén oponthoud ervaart. Immers, uw klanten zijn er ook niet bij gebaat als uw organisatie om wat voor reden stil valt. ICT is derhalve niet het doel. ICT is het middel en de basis van uw organisatorische gezondheid.
Het hart moet onverminderd blijven kloppen zodat de hele organisatie in beweging blijft, dat uw data veilig en goed beschermd zijn én dat er meteen kan worden ingegrepen als het toch niet loopt zoals het zou moeten lopen.
Andermaal de conclusie: excellente ICT service staat gelijk aan gezonde bedrijfshulpverlening.
Regeren is vooruitzien. En, dat doen we graag!
Sparren over BHV en ICT?
De koffie staat klaar! (En, de AED hebben we binnen een paar seconden te pakken!)