‘We gaan de cloud in met Hosted Desktop en Office 365′.
We zijn in gesprek met Liesbeth van Nieuwenhuizen, oprichter en voorzitter van de stichting Live Music Now Nederland. “Ons goede doel groeit gestaag. We staan daarom voor een volgende professionaliseringsslag,” zegt ze. “We gaan Office365 gebruiken. En, Hosted Desktop! Voor óns is dat een enorme stap!” “We begonnen in 2010 klein. Met een paar […]
We zijn in gesprek met Liesbeth van Nieuwenhuizen, oprichter en voorzitter van de stichting Live Music Now Nederland. “Ons goede doel groeit gestaag. We staan daarom voor een volgende professionaliseringsslag,” zegt ze.
“We gaan Office365 gebruiken. En, Hosted Desktop! Voor óns is dat een enorme stap!”
“We begonnen in 2010 klein. Met een paar testconcerten en slechts een Excel sheet ten behoeve van onze eigen organisatorische ondersteuning,” vervolgt ze. “Uiteraard hadden we wel grootse ambities. Op een gegeven moment leerden we Mackaay ICT Services kennen die ons verder hielp met onze groeiambities. Het inrichten van een goede ICT-omgeving blijkt voor ons namelijk ook een must!”
“We hebben twee missies,” vertelt Liesbeth.
“Enerzijds willen we live muziek brengen naar plekken waar het vaak niet zo vanzelfsprekend is. Denk daarbij aan bijvoorbeeld speciale scholen, instellingen in de psychiatrie, gevangenissen of asielcentra. Anderzijds willen we de studenten van de verschillende conservatoria in de Randstad letterlijk een podium geven. Voor hen is het van belang om te leren contact met het publiek te krijgen. En, het publiek te kunnen inschatten. Dat is voor hun latere carrière en hun verdere ontwikkeling als mens van groot belang.”
Groei
Al snel blijkt dat we het niet over een paar bijeenkomsten hebben. “Dit jaar (2019, red.) organiseren we meer dan 120 concerten,” legt Liesbeth uit. “We hebben 15 actieve ensembles. Van duo tot kwintet. En ik verwacht dat we in onze huidige opzet de komende jaren kunnen groeien naar maar liefst 200 concerten per jaar. De interesse is groot.”
Voor Liesbeth en haar 6 collega-bestuursleden én de 14 gemotiveerde vrijwilligers is het allemaal liefdewerk vanuit het hart en met de positieve werking van live muziek in het hoofd. “We verdienen er niets mee, maar we vinden dit een belangrijke bijdrage voor de zorg in Nederland. De budgetten die we hebben, worden gevormd uit fondsenaanvragen en donaties van particulieren.”
Vragen stellen
“In de beginperiode van onze stichting, merkte ik dat werken op de computer mij veel tijd kostte omdat ik al een aantal jaar uit het arbeidsproces was geweest. Iemand in mijn netwerk kende Edwin Mackaay. Ik had eigenlijk maar één vraag: ‘Hoe kan ik sneller en met meer plezier met mijn computer werken?’. Ik had moeite om mijn wensen goed te formuleren want ik ben eigenlijk geen computermens. Ik had nog nooit gehoord van termen als Hosted Desktop en Office 365. Gelukkig vroeg hij elke keer goed door zodat hij er achter kwam wat we precies nodig hadden en hoe we daarmee zouden gaan werken. Dat is goed gelukt.”
Bedrijfsprocessen
Liesbeth legt uit dat ze nu – als ze vragen heeft – vooral contact heeft met Arjan Haarman van de afdeling Support.
“Hij heeft zich ook vanaf dag één goed in mijn wereld en in mijn bedrijfsprocessen verdiept. Hij kent het klappen van de zweep in een vrijwilligersorganisatie. Hij begrijpt wat er speelt en wat de typische unieke kenmerken zijn van een non-profit organisatie. Die zijn anders dan in een commerciële omgeving. Daarnaast heb ik gemerkt dat hij heel geduldig is. Wij voelen dat we serieus worden genomen. Als ik vragen heb over Hosted Desktop, Office 365 of het werken in de cloud, dan beantwoordt hij deze prima.”
Efficiënter werken
Liesbeth had het al eerder over de professionalisering van de organisatie. Die gaat dus impact hebben op de ICT-omgeving.
“We willen onderling efficiënter werken. We hebben namelijk niet zoals elk bedrijf een eigen kantoor of eigen pand. We werken allemaal vanaf huis op verschillende tijdstippen. We gaan daarom nu een stap maken naar Microsoft Office365 en Hosted Desktop. We gaan de cloud in! Ik weet dat ontzettend veel bedrijven in Nederland daar al lang zitten en daar al volop aan gewend zijn, maar voor ons is dat écht een stap.”
Happy
“Ik ben blij dat Mackaay ICT Services ons daarin goed begeleidt en dat ze intussen ook weten wat goed voor ons is. Ze snappen onze professionaliseringsambities maar ze begrijpen tegelijkertijd dat wij met vrijwilligers werken. Dat is toch iets anders in vergelijking met vaste medewerkers. Ik denk dat het voor elke goede doelen organisatie van cruciaal belang is dat vrijwilligers happy blijven in hun vrijwilligerswerk. Daar kan de ICT een grote bijdrage aan leveren.”
Leestips:
- “Mackaay ICT Services snapt ons ondernemersbelang.” (Gesprek met onze klant Henk Burger van Henk Burger Makelaardij).
- Weet u eigenlijk wat de afkorting ICT betekent?