Hoe herken je een excellente ICT’er? (Wat is het verschil met een gewone ICT’er?).
Je bent het vast met ons eens: excellente ICT’ers brengen op technologisch vlak veel inspiratie naar de samenleving. En, naar het bedrijfsleven – zoals het MKB – waar ze intussen compleet onmisbaar zijn geworden. Het is dan ook geen wonder dat ondernemers en werkgevers – en overigens ook ICT-dienstverleners – massaal op zoek zijn […]
Je bent het vast met ons eens: excellente ICT’ers brengen op technologisch vlak veel inspiratie naar de samenleving. En, naar het bedrijfsleven – zoals het MKB – waar ze intussen compleet onmisbaar zijn geworden.
Het is dan ook geen wonder dat ondernemers en werkgevers – en overigens ook ICT-dienstverleners – massaal op zoek zijn naar ICT-specialisten die kunnen helpen bij het efficiënter en slimmer maken van de werkprocessen.
En, er ook nog eens voor zorgen dat alles veilig gebeurt.
Want, cybercriminaliteit is helaas nog een dingetje…
We vonden het daarom een heel aardig idee van onszelf om in dit zomerblogje de belangrijkste persoonskenmerken van een excellente ICT’er te bespreken.
- Hoe herken je hem of haar?
- Hoe weet je zeker dat je in gesprek bent met een excellente ICT’er en niet met een gewone ICT’er?
Beredruk!
Overigens preken we in dit blog ook een beetje voor eigen parochie (eerlijk is eerlijk!), want wij – van Mackaay ICT Services – willen graag ons team verder uitbreiden.
Ons bedrijf groeit gestaag, onze klantenkring is ongekend divers en we hebben het beredruk! We kunnen best wel wat (full time) hulp gebruiken. En… we staan sowieso per definitie open voor alle prikkels die nieuwe medewerkers óns weer gaan geven!
Dus, elke excellente super ICT’er mag zich bij ons melden!
Aarzel niet.
Neem meteen een kijkje bij de vacatures.
En, het is dan meteen al helemaal cool als je aan de kenmerken voldoet van wat een excellente ICT’er is…
De 7 persoonskenmerken:
1
De excellente ICT’er houdt van puzzelen
Was ICT maar eenvoudig. Dat had de samenleving heel veel ergernis en stress gescheeld. Maar helaas is ICT een zeer gecompliceerd vakgebied. Als er ergens een probleem moet worden opgelost (“Mijn printer werkt niet!”), dan is de kans soms best groot dat het niet eens aan uw printer ligt. De excellente ICT’er denkt tien-dimensionaal: hij probeert alles uit. Hij puzzelt net zo lang door totdat hij een duurzame stevige oplossing heeft. En dat vindt hij nog leuk ook!
2
De excellente ICT’er kan focus houden
Als je flink aan het puzzelen bent (zie 1 in dit lijstje), dan heeft het natuurlijk geen zin om tussendoor andere dingen te doen. Je brein werkt namelijk op volle toeren. Nou, in tijden waarin iedereen altijd (te) snel is afgeleid, zo weet de excellente ICT’er die potentiële afleidingen van buiten te negeren. Misschien is deze ICT’er zelfs wel een beetje in zichzelf gekeerd op dat moment. Nou, prima hoor! Focus houden is de essentie! Op weg naar de oplossing!
3
De excellente ICT’er vergeet wel eens de tijd
Er is vaak grote verbazing bij de excellente ICT’er als hij op enig moment toch even opkijkt van zijn werk en ziet dat het al vijf uur ’s middags is. En dat dan de ‘gewone’ collega’s zich klaarmaken om naar huis te gaan terwijl de excellente ICT’er helemaal niet in de smiezen had dat hij al de hele dag een gecompliceerd ICT-probleem zat op te lossen. Ja, Time Flies When You Are Having Fun!
4
De excellente ICT’er stelt vragen waar een gewone ICT’er niet aan denkt
U – als gewone MKB’er / ondernemer – vertelt uw ICT-dienstverlener uiteraard in uw eigen Jip-en-Janneke-taal welk (ICT-)gedoe u ervaart. Of, dat u dingen beter wilt organiseren binnen uw bedrijf. Prima! U hoeft niet de techneut te zijn. Vertel het de ICT’er wat u wilt. Maar… houd er wel rekening mee dat de excellente ICT’er u graag vragen stelt waar u zelf niet eens bij stil had gestaan. En, waar een gewone ICT’er ook al niet eens was opgekomen. Tja, verschil moet er zijn. Maar het is wel fijn dat er soms flink wordt doorgevraagd. Leve de excellente ICT’er!
5
De excellente ICT’er houdt van schaken en denkt 9 stappen vooruit
We geven het toe hoor…. De excellente ICT’er is in een goed gesprek soms lastig te volgen. Daar moet je wel even aan wennen soms. Eerlijk is eerlijk. Maar… de reden waarom de excellente ICT’er niet altijd even goed is te volgen, is helder: hij denkt namelijk altijd 9 stappen vooruit. Waar u als gewone man of vrouw nog tweedimensionaal denkt (omdat u geen verstand hebt van ICT), zo heeft de excellente ICT’er als negen stappen vooruit gedacht en de in’s en out’s van verschillende optionele technische scenario’s al uitgebreid met zichzelf bediscussieerd.
Lastig. Maar wel handig!
6
De excellente ICT’er laat niets aan het toeval over
Als het werk klaar is, dan is het klaar. Gelukkig. En toen was er koffie! Heel herkenbaar. Maar de excellente ICT’er zit net even iets anders in elkaar. Die heeft het gevoel nooit klaar te zijn. Hij wil namelijk niets aan het toeval overlaten. Tot in den treure test en probeert hij alles uit. Soms een beetje tijdrovend en lastig, maar… ook hier geldt: best handig!
7
De excellente ICT’er is 24/7 een… excellente ICT’er!
De technologische ontwikkelingen gaan ra-zend-snel. Het is voor een leek al helemaal niet meer bij te houden en we geven het toe: ook voor ons als ICT-dienstverlener is het soms keuzes maken. Elke dag is er wel ergens een update die we moeten onderzoeken of lezen we in het nieuws weer iets over een cyberinbraak, waar we ook weer van willen leren.
En dan moet het gewone werk ook nog gedaan worden.
Maar een excellente ICT’er neemt geen genoegen met mogelijke hiaten in zijn kennis. Deze is namelijk in zijn vrije tijd ook zo vak-gedeformeerd dat hij soms nog tot midden in de nacht kennisblogjes leest, dingetjes op z’n eigen computer uitprobeert en continu met zichzelf in gesprek is om de ICT-wereld steeds beter te begrijpen. Ja, als er één vak in Nederland is, waar je 24/7 min of meer ‘aan’ moet staan, om bij te blijven, dan is het de ICT wel. Daarom zijn wij ook zo blij met excellente ICT’ers.
Zijn we persoonskenmerken vergeten in dit blog?
Dit zou zomaar kunnen. Bovenstaande 7 persoonskenmerken uit dit blog hebben we uiteraard na diepgaand eigen onderzoek in de markt naar boven gekregen.
Maar als u nog andere belangrijke kenmerken weet die heel specifiek horen bij ‘de excellente ICT’er’, dan houden we ons aanbevolen.
Vertel het ons.
Of, solliciteer bij ons!
Relevante leestip:
- Waar denkt een vakantievierende ICT’er aan in de zomermaanden juli en augustus?
Wat is de volgende carrièrestap die jij zet?
Gepubliceerd op: 17 juli 2022
Deel op:
- Deel dit artikel op Hoe herken je een excellente ICT’er? (Wat is het verschil met een gewone ICT’er?)
- Deel het artikel “Hoe herken je een excellente ICT’er? (Wat is het verschil met een gewone ICT’er?)” op “Facebook”
- Deel het artikel “Hoe herken je een excellente ICT’er? (Wat is het verschil met een gewone ICT’er?)” op “LinkedIn”