Overstap naar Hosted Telefonie of VoIP geen probleem voor MKB.
VoIP of Hosted Telefonie is het nieuwe telefoneren in het MKB. U hebt daar ongetwijfeld in de afgelopen maanden nieuwsberichten over gelezen; vooral toen eerder dit jaar duidelijk werd dat ISDN werd afgeschaft. Toch merken wij dat er nog veel praktische vragen zijn bij ondernemers die hun telefonie op orde willen brengen. Of, ze vragen […]
VoIP of Hosted Telefonie is het nieuwe telefoneren in het MKB. U hebt daar ongetwijfeld in de afgelopen maanden nieuwsberichten over gelezen; vooral toen eerder dit jaar duidelijk werd dat ISDN werd afgeschaft.
Toch merken wij dat er nog veel praktische vragen zijn bij ondernemers die hun telefonie op orde willen brengen. Of, ze vragen zich door die berichtgeving af wat ze nu moeten doen. Op de een of andere manier is namelijk de beeldvorming ontstaan binnen het MKB dat het heel ingewikkeld is om van ISDN of andere protocollen over te stappen op VoIP.
Maar niets is minder waar. Integendeel zelfs.
VoIP in het MKB
Arjan Haarman is al jaren Network Security Professional van het team van Mackaay ICT Services. Hij is ervaren en deskundige medewerker van onze helpdesk en support en legt uit dat Mackaay ICT Services altijd onderzoekt hoe een organisatie, bijvoorbeeld in het MKB, zijn eigen telefonie heeft ingericht.
“We gaan op bezoek, we kijken rond, we stellen veel vragen en we kijken hoe de technische infrastructuur er uitziet. Je kunt dit bezoek beschouwen als een eerste diepgaande inventarisatie.”
Hosted Telefonie
“Maar er is meer,” zegt hij. “Zo kijken we welke nummers het bedrijf in gebruik heeft, of de medewerkers bijvoorbeeld gebruik maken van headsets én hoe de internetverbinding in het bedrijf of in het pand is opgebouwd. Dat laatste is heel belangrijk om een goede infrastructuur voor VoIP aan te kunnen leggen. Immers, VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Een ander woord voor VoIP is Hosted Telefonie. Bellen over het internet. Het internet moet dus wel goed werken.”
Business As Usual
“Deze gehele inventarisatie leidt tot een voorstel van onze kant. Als de klant daarover enthousiast is, dan starten we. Wij maken een werkplanning, natuurlijk in overleg met de klant en we stellen op dat moment nog een aantal vragen die van toepassing zijn op de organisatie. De klant hoeft overigens helemaal geen angst te hebben dat de telefoonverbindingen er tijdens de overgang ineens uitleggen. Wij zorgen ervoor dat alles soepel verloopt.”
“Het bedrijf kan dus gewoon verder met de dagelijkse gang van zaken. Business As Usual! Natuurlijk zien ze af en toe wat medewerkers van ons rondlopen die de technische werkzaamheden ten aanzien van deze Hosted Telefonie uitvoeren, maar dat is dan ook alles.”
En dan werkt VoIP…
Volgens Arjan wordt er aansluitend goed getest. “Maar het is onze ervaring dat vrijwel alles altijd in één keer werkt, maar mócht er een knelpunt zijn, dan slagen we er altijd in om dat op te lossen. Kortweg gezegd: de klant merkt feitelijk niets van de werkzaamheden tijdens de overgang. Maar als het eenmaal werkt, dan ervaart hij wel alle voordelen van VoIP of Hosted Telefonie. Er zijn dan ook genoeg argumenten voor het MKB om nu de overstap te maken.”
LEESTIP:
Als u dit blog helemaal hebt uitgelezen, dan vermoeden we dat u interesse hebt in het onderstaande. We inspireren u graag!
Efficiënt werken in de cloud gaat namelijk verder dan alleen uw telefonie in de cloud. Hosted Desktop is voor het MKB de oplossing. U richt daarmee uw bedrijfsprocessen slimmer in.