3 kenmerken van een goede ICT-leverancier.
Als er één branche is in het MKB die ongekend is gedigitaliseerd en waar real-time-data aan de orde van de dag zijn, dan is het de makelaardij. ICT moet daarbij ondersteunen. Een goede ICT-leverancier is innovatief, er is geen gedoe en je kunt samen groeien. “Tegelijkertijd stel ik dat het persoonlijk contact met de mensen […]
Als er één branche is in het MKB die ongekend is gedigitaliseerd en waar real-time-data aan de orde van de dag zijn, dan is het de makelaardij. ICT moet daarbij ondersteunen. Een goede ICT-leverancier is innovatief, er is geen gedoe en je kunt samen groeien.
“Tegelijkertijd stel ik dat het persoonlijk contact met de mensen nooit verloren mag gaan,” zegt Eefje Voogd van Eefje Voogd Makelaardij in Amsterdam. “Als ik woningzoekenden en woningverkopers zo optimaal mogelijk wil bedienen, dan moet ik volledig kunnen vertrouwen op mijn ICT-leverancier.”
“Met minder neem ik daar geen genoegen,” vervolgt ze meteen.

“Hoewel je mij niet moet vragen hoe alles precies werkt en je me zeker niet moet bestoken met technische vragen ten aanzien van ICT, hosted desktop, anitvirus, VOIP bellen of dingetjes in de cloud, weet ik wél hoe ik mijn ondernemerschap moet vormgeven. En, dat ik al die technische faciliteiten nodig heb om zo goed mogelijk te kunnen draaien.”
Ongestoord werken in het MKB
“Ik wil als ondernemer gedegen en goed werk afleveren,” zegt ze.
“Ik wil de kwaliteit van mijn adviezen op het hoogste niveau hebben. En, ik wil de kwaliteit van mijn organisatie bewaken. Bovenal ben ik er kien op dat onze 19 medewerkers ongestoord hún werk kunnen doen. Dus, dat ze niet worden afgeleid door digitaal gedoe. Of dat printers ineens niet werken. En, dat ze probleemloos buiten de officiële werktijden kunnen doorwerken.”
Bereikbaarheid
Eefje moet lachen. “Officiële werktijden ja… Wel, die heb ik voor mezelf in ieder geval niet. Ik sta eigenlijk altijd aan. Anders gezegd: ik ben altijd en onvoorwaardelijk beschikbaar. Ik vind dat vanzelfsprekend. Niet alleen voor onze opdrachtgevers van projecten, maar ook voor particulieren die iets spannends aan het doen zijn. Een huis kopen. Of verkopen. Dat gaat om veel geld. En, er komt emotie bij kijken. Denk je eens in: een echtpaar zit ’s avonds thuis aan de koffie en dan hebben ze het over de grote stap die ze willen maken. Dan komen er vragen op. Wel, dan vind ik dat ze ons op dát moment moeten kunnen bereiken.”
3 kenmerken van een goede ICT-leverancier
Hoewel Eefje Voogd Makelaardij in Amsterdam al vanaf dag één dat het kantoor aan de Parnassusweg in Amsterdam werd geopend, samenwerkt met Mackaay ICT Services als leverancier, toetst Eefje regelmatig of de leverancier ook aan haar belangrijkste voorwaarden blijft voldoen.
1) Adequaat reageren
“Ten eerste wil ik dat mijn ICT leverancier goed bereikbaar is en adequaat reageert. Als ik heel eerlijk ben, heb ik daar alleen maar positieve complimenten voor. Wij kunnen goed door één deur met de jongens van de support.”
2) Innovatief
“Ten tweede wil ik dat mijn ICT leverancier innovatief is. Dus, dat men oplossingsgericht denkt en dat men daarmee onze belangen dient. Ja, zelfs al het heel ingewikkeld is. Ik heb daar ook wel een goed voorbeeld van. Hier, in Amsterdam-Zuid, althans in het gedeelte waar wij gevestigd zijn, is het internet nogal eens instabiel. Niet fijn. Mackaay heeft dat goed opgelost. Ze hebben bij ons op kantoor een tweede lijn aangelegd. Dus, dat de tweede lijn alles overneemt, als die eerste lijn door externe oorzaken in Amsterdam-Zuid uitvalt . Ik had dat zelf niet kunnen bedenken. Mackaay ICT Services wel. En het werkt. En wat belangrijker is: we zijn daardoor absoluut 100% bereikbaar.”
3) Niet te veel gedoe
“Ten derde hoop ik – nee: wil ik! – dat mijn ICT leverancier mij niet te veel gedoe oplevert. Je mag het natuurlijk best wel eens met elkaar oneens zijn. Dat is ook geen probleem maar ik moet het gevoel hebben dat ze zonder al te veel gedoe de dingetjes oplossen. Dus, dat de samenwerking van een leien dakje gaat.”
Samen groeien met ICT-leverancier
Als Eefje wordt gevraagd hoe ze de toekomst van haar eigen succesvolle makelaarskantoor ziet, moet ze lachen.
“Ik heb geen strategie ofzo. Ondernemerschap is mij ook maar ook overkomen. Maar we zijn al die jaren wel gestaag gegroeid natuurlijk. En wat het mooie is: Mackaay ICT Servies heeft ons geholpen met die groei. We startten hier 12 jaar geleden met één kamertje en drie collega’s en nu hebben we veel vierkante meters erbij met meerdere werkruimtes. Elke keer weer slaagden Edwin en zijn collega’s er in om de hele ICT-omgeving daarop aan te passen. Geen enkele interne verbouwing die we hier planden, was hen te veel.”
“En dat is maar goed ook,” zo besluit Eefje.
“Wij kunnen daardoor ongestoord verder met het vervullen van onze eigen ambities: het leveren van excellente makelaarsdiensten.”
Eefje Voogd werd in 2015 gekozen tot Nieuwbouwmakelaar van het Jaar. In 2019 werd ze voor de tweede keer gekozen tot Vastgoedvrouw van het Jaar. Eefje Voogd Makelaardij is gestart in 2006 en is sinds die tijd gegroeid tot een grote vaste waarde in het Amsterdamse makelaarsland.
LEESTIP 1:
In een eerdere Reference Case spraken wij Rob Koster van Koster & De Waart uit Zwanenburg. “Een ICT-leverancier begrijpt dat een ondernemer in het MKB wil groeien.”
LEESTIP 2:
De belangrijkste ICT-trends voor het MKB in het jaar 2020 op een rijtje gezet.