• Facebook
  • Twitter
  • Mail
T: (088) 088 44 44
Mackaay
  • Home
  • Over u
  • Over ons
  • Support
  • Blogs en Tips
  • Contact
  • Referenties
  • Vacatures
  • Zoek
  • Menu Menu
ict, iso certificering, mkb, security

‘Wij doen aan 24/7 monitoring van de ICT-systemen van het MKB’. Wat bedoelen wij daar dan precies mee?

Continuïteit van de bedrijfsprocessen. Machines mogen niet stilstaan. Iedere medewerker moet altijd kunnen inloggen om zijn werk te kunnen doen… Het zijn nog maar een paar eisen die elke ondernemer in het MKB stelt aan zijn netwerk van ICT-systemen.

Zo simpel is het eigenlijk. Maar, daar is wel wat voor nodig.

Niets gaat vanzelf.

Aan het woord is onze collega Raymond Smit, System Administrator op de Helpdesk.

“Als wij zeggen dat we aan 24/7 monitoring van de ICT-systemen van onze klanten doen, dan bedoelen we hier letterlijk mee dat we op elk moment van de dag – dus áltijd – in de gaten houden of er geen storingen zijn waardoor de continuïteit van de bedrijfsprocessen van onze klanten in gevaar zouden kunnen komen. Om dat goed te monitoren hebben we hoogwaardige monitoringssoftware bij ons op kantoor, die – als er al een kleine kink in de kabel zou ontstaan – onmiddellijk allerlei waarschuwingen afgeeft.”

“Zelfs ook in het weekend,” zegt Raymond, die intussen al ruim 6 jaar in dienst is bij Mackaay ICT Services.

24/7 monitoring in het MKB is een must.

Als Raymond ‘s ochtends binnenkomt op kantoor, dan werpt hij als eerste een blik op de stand van zaken. Weliswaar is de monitoring 24/7 en zijn er automatische alerts als er ergens iets niet klopt, maar dit is een vast ritueel aan het begin van de werkdag voor Raymond. “Alles even doorlopen op de schermen.”


Als er buiten kantoortijden ‘storingen’ ontstaan, dan wordt er vanzelfsprekend ook ingegrepen.

“We hebben een goed functionerend intern ‘alarmsysteem’, dat afgaat als er ergens bij een klant bijvoorbeeld de internetverbinding uitvalt, of als er ‘iets aan de hand is in de cloud’, waardoor wij altijd zelf snel kunnen reageren. Als ikzelf ’s morgens op kantoor binnenkom, dan werk ik standaard meteen een blik op onze monitoren die real-time weergeven wat de situatie is bij de klanten. Ik zie het dan ook al in één oogopslag als er ergens iets mis is.”

Wat er dan mis kan zijn?

Raymond vervolgt: “De meldingen kunnen heel divers zijn. Zo krijgen we een melding dat er bijvoorbeeld een kans is dat een computer of meerdere computers (bij een klant) mogelijkerwijze kunnen gaan vastlopen. Dus, eigenlijk krijgen we al een waarschuwing vóórdat de klant überhaupt iets merkt of last heeft. Wij kunnen dus anticiperen en het probleem oplossen voordat het een probleem is. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de harde schijf van een computer te vol raakt. In eerste instantie merkt de gebruiker daar niet zo veel van, maar op een gegeven moment zou een laptop iets langzamer kunnen gaan werken.”

In ‘normale tijden’ (lees: Niet-Coronatijden!) zitten we met meer man op de helpdesk. Enkele van onze collega’s werken nu thuis en hebben ook zicht op de 24/7 monitoring. Maar vanaf deze werkplek zien we de monitoren hangen.


Veel bestanden in mapje ‘Downloads’

“Dit laatste is overigens iets wat relatief vaak kan voorkomen. Veel mensen realiseren zich niet dat ze méér op hun computer of laptop hebben staan, dan ze denken. Zeker in het afgelopen jaar merkten we dat veel bedrijven vergaderden met TEAMS (van Microsoft) of met ZOOM. Maar ongemerkt werden vaak die vergadersessies in een bestand ergens op de harde schijf opgeslagen. Ook kan de prullenbak te vol zitten. Of de inbox van mails is te groot.”

“En wat te denken van alle downloads van WeTransfer? Die staan in een mapje ‘downloads’ op de harde schijf ondanks het feit dat de gebruiker desbetreffende bestanden ook nog eens in een eigen logische map heeft opgeslagen. Door die bestanden te verwijderen, creëer je meteen ruimte.”


Downloaden neemt veel geheugen in

Als u veel downloadt, dan neemt dit ook ruimte in beslag op de harde schijf van uw computer of laptop. Daardoor kan uw apparatuur trager gaan werken en uiteindelijk zelfs gaan storen. Daarom: 24/7 monitoring om dit te voorkomen!


Updates

Maar het is – volgens Raymond – nog veel meer:

“Zo zien we ook meteen als het internet ergens niet stabiel is. Of, als een anti-virusupdate om wat voor reden dan ook niet up-to-date is. Maar ook: als er per ongeluk tóch een virus is binnengedrongen. Wij grijpen dan meteen in. Wij zien het dan ook als onze prioriteit om de bedrijfsprocessen van onze klanten op gang te houden. Er mag daar gewoon geen vertraging zijn.”

Raymond legt uit dat Mackaay ICT Services vooral in de weekends updates van allerlei cloudservers verzorgt. “Meestal is dat ergens een moment in de nacht van vrijdag op zaterdag. Of, zaterdag op zondag. Zondagmiddag doen we dat vaak nog een handmatige check op de plekken waar updates hebben plaatsgevonden waardoor de klant op maandag gewoon van start kan.”

Raymond schat in dat de klant overigens in zeker 9 van de 10 gevallen helemaal niets merkt van de ingrepen die vanuit Mackaay ICT Services worden gedaan.

“En zo hoort het ook,” zegt Raymond tot slot. “Wij vinden dat ondernemers in het MKB met hun bedrijven zo min mogelijk bezig moeten zijn met (gedoe rondom) ICT. Dat doen wij wel. MKB’ers behoren de focus te houden op waar ze zélf goed in zijn: hun eigen bedrijf.”

 

 


Meer leestips:


Waarom is het belangrijk dat uw ICT-leverancier ISO 27001 gecertificeerd is?

We leggen het uit in een blog!


Een logische praktische tip t.a.v. de beveiliging:

Regel meteen de twee-factor-authenticatie in uw bedrijf!  (Natuurlijk helpen wij daarbij).
U hebt het die cybercriminelen meteen weer een stukje moeilijker gemaakt!


En… nog een tip m.b.t. cybercriminaliteit!  :-)

Heb het met uw collega’s en medewerkers over cybercriminaliteit. Organiseer een Awareness-sessie!

 


Ontvang onze maandelijkse MKB-tips!

Wij vinden het leuk om iedere belangstellende in het MKB maandelijks op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen op het gebied van ICT. Er is vaak meer mogelijk dan u denkt. Meldt u zich daarom heel eenvoudig aan voor onze goed gewaardeerde nieuwsbrief. We versturen deze één keer per maand. En… mochten we u niet inspireren? Dan meldt u zichzelf ook weer door één klikje af! Zo simpel is het.

 

 

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
19/12/2020/0 Reacties/door Jerry Helmers
Tags: databeheer, ISO 27001 certificering, security, thuiswerken
Deel dit stuk
  • Delen op WhatsApp
https://www.mackaay.nl/wp-content/uploads/2020/12/raymond-smit-ict-24-7-monitoring.jpg 860 1300 Jerry Helmers https://www.mackaay.nl/wp-content/uploads/2018/07/MAckaay-logo.png Jerry Helmers2020-12-19 15:34:552020-12-19 15:42:57‘Wij doen aan 24/7 monitoring van de ICT-systemen van het MKB’. Wat bedoelen wij daar dan precies mee?
Misschien ook iets voor u
De 5 kenmerken van efficiënt en goed werkplekbeheer in het MKB
Databeveiliging bij Mackaay ICT Services uitstekend op orde: hercertificering ISO27001 is na stevige audit een feit.
Service is het sleutelwoord. Maar, hoe organiseren wij dat eigenlijk bij Mackaay ICT Services?
MKB-trend 2021: Hybride werken. (Met gevolgen voor ICT-infrastructuur)
Cyberciminaliteit in het MKB in 2023: ‘Vrees dat urgentie nog niet is doorgedrongen bij ondernemers’
Thuiswerken op de WIFI is de norm? Geef medewerkers sneller internet in hun eigen huis!
ISO 27001 certificeringMackaay ICT Services behaalt ISO 27001 certificering
Wat zijn de grootste gevaren voor ondernemers in het MKB? (top 3)
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken

Recente berichten

  • Cybercriminaliteit en AVG: is het MKB wel alert genoeg?
  • Waarom hebben veel bedrijven een ‘Private Cloud?’ En, wat is dit eigenlijk?
  • Hoe groot is voor bedrijven het gevaar van malware? (Spoiler alert: dat is levensbedreigend!)
  • Cyberciminaliteit in het MKB in 2023: ‘Vrees dat urgentie nog niet is doorgedrongen bij ondernemers’
  • Dat wordt juichen in 2023: de digitale werkplek wordt nóg moderner en efficiënter!

Categorieën

  • Awareness
  • Certificering
  • cloud
  • cybercriminaliteit
  • Hosted Desktop
  • hybride werken
  • ict
  • iso certificering
  • Juridisch
  • microsoft
  • mkb
  • online
  • Reviews en Reference Cases
  • security
  • Uncategorized
  • vacatures
  • VoIP
  • windows

SERVICES

Serverbeheer / ICT beheer
Werkplek beheer
Managed Firewall
Managed Security
Managed Antivirus
Managed Backup
Mobile Device Management
SLA
Monitoring

PRODUCTEN

Het Nieuwe Werken
Hosted Servers
Hosted Desktop
Hosted Exchange
Hosted Mailfilter
Private Cloud
Hybride Cloud
Online Storage
Back-up Online
Secure File Sync
Hosted Telefonie (VoIP)
Microsoft Office365
Website Hosting
Domeinregistratie

SUPPORT & HULP

Service Portal
Hulp op afstand
AVG overeenkomst
support@mackaay.nl
Juridisch

NIEUWSBRIEF

CONTACT

Mackaay ICT Services
Boslaan 29
2132 RJ Hoofddorp
T: (088) 088 44 44
F: (088) 088 44 45
E: info@mackaay.nl

Openingstijden:
Ma t/m vrij 8:30 – 17:30 uur

Kiwa

© Copyright - Mackaay | Privacyverklaring
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Mackaay ICT Services ontvangt wederom ISO 27001 certificeringWe stellen graag een nieuwe collega voor: Richard van Kooten
Scroll naar bovenzijde

We gebruiken cookies. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt

AkkoordLees meer

Cookie en Privacyverklaring



Mackaay ICT Services Privacyverklaring

Mackaay ICT Services B.V., gevestigd te Boslaan 29, 2132 RJ Hoofddorp. (Hierna: “Mackaay ICT Services”, “wij of ons”) is de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die worden verkregen via de website www.mackaay.nl (hierna: “Website”). Het onderstaande privacy beleid is van toepassing op alle sitebezoeken, transacties en overeenkomsten met Mackaay ICT Services B.V.

Wij respecteren de privacy van onze klanten en de gebruikers van onze site en dragen er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft wordt verwerkt in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving ter bescherming van persoonsgegevens en vertrouwelijk wordt behandeld.
Het kan voorkomen dat deze Privacyverklaring in de toekomst wordt uitgebreid of gewijzigd. Wij stellen u hiervan op de hoogte door een bijgewerkte versie van de Privacyverklaring op de Website te plaatsen. Wij raden u aan om deze Privacyverklaring geregeld te raadplegen, zodat u van deze wijzigingen op de hoogte bent.

Doeleinden van gebruik persoonlijke gegevens

Om u optimaal van dienst te kunnen zijn, is het nodig dat wij in bepaalde gevallen uw gegevens opslaan. Wij gebruiken uw persoonlijke gegevens voor:

- de uitvoering van overeenkomsten, transacties en diensten;
- relatiebeheer;
- product- en dienstontwikkeling;
- het bepalen van strategie en beleid;
- zo nodig het achterhalen van onrechtmatige gedragingen met betrekking tot ons, onze relaties en medewerkers.

Bij het bezoeken van de website zullen zonder uw toestemming geen persoonsgegevens door ons worden verzameld. Wij registreren wel gegevens die geen persoonlijke informatie bevatten. Dit om inzicht te krijgen in de wijze waarop onze website wordt gebruikt.
Het kan voorkomen dat op bepaalde delen van onze website om persoonsgegevens wordt gevraagd, bijvoorbeeld als u gebruik wilt maken van een specifieke dienst. Deze informatie zal door ons uitsluitend worden gebruikt voor het omschreven doeleinde.
Bij het verzenden van formulieren wordt ook het IP-adres genoteerd. Dit om in voorkomende gevallen te kunnen nagaan of ten onrechte gebruik wordt gemaakt van persoonsgegevens.

Vertrouwelijkheid en verstrekken van gegevens aan derden

Wij waarderen het vertrouwen dat u in ons stelt en wij zullen uiterst zorgvuldig met uw gegevens omgaan.
Uw persoonsgegevens worden niet zonder uw uitdrukkelijke toestemming verstrekt aan derden mits dit noodzakelijk is om een betreffende overeenkomst uit te voeren, een bepaalde dienst te leveren. Ook kan het voorkomen dat wij op grond van een wettelijke verplichting uw gegevens moeten verstrekken, bijvoorbeeld aan politie of justitie. Onze werknemers en door ons ingeschakelde derden zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van uw gegevens te respecteren en uw gegevens goed te beveiligen.
In de toekomst kan het voorkomen dat wij een of meer onderdelen van de onderneming of activa overdraagt aan een derde partij. Wij zullen u in een dergelijk geval tijdig informeren over een eventuele overdracht van uw gegevens aan een derde partij.

Gegevensbeveiliging

Wij maken gebruik van zorgvuldige veiligheidsprocedures voor de bescherming van de verwerkte gegevens, onder meer om te voorkomen dat onbevoegden zich onbedoeld toegang kunnen verschaffen tot deze gegevens.

Wij beschermen uw gegevens met alle mogelijke middelen, maar vanwege het publieke karakter van internet kunnen wij de veiligheid van de overdracht van informatie via internet niet altijd voor 100% garanderen.

Telefoongesprekken kunnen met het oog op de training, coaching en beoordeling van medewerkers worden opgenomen. Deze opnamen van telefoongesprekken worden zodanig beveiligd en bewaard dat deze niet toegankelijk zijn voor onbevoegden. De opnamen van telefoongesprekken worden niet langer bewaard dan strikt noodzakelijk.

Cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website [en/of Flash-applicaties] wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden.
Via onze website wordt een cookie geplaatst als deel van een “Analytics”-dienst. Wij gebruiken deze dienst om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Wij kunnen deze informatie aan derden verschaffen indien wij hiertoe wettelijk wordt verplicht.
De informatie die Analytics verzamelt wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. Uw IP-adres wordt nadrukkelijk niet meegegeven. De informatie wordt overgebracht naar en door Analytics opgeslagen op servers in Amsterdam.
Op onze website zijn buttons opgenomen om webpagina’s te kunnen promoten (“liken”) of delen (“tweeten”) op sociale netwerken als Facebook en Twitter. Deze buttons werken door middel van stukjes code die van Facebook respectievelijk Twitter zelf afkomstig zijn. Door middel van deze code worden cookies geplaatst. Wij hebben daar geen invloed op. Leest u de privacyverklaring van Facebook respectievelijk van Twitter (welke regelmatig kunnen wijzigen) om te lezen wat zij met uw (persoons)gegevens doen die zij via deze cookies verwerken.
De informatie die ze verzamelen wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. De informatie wordt overgebracht naar en door Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. LinkedIn, Twitter, Facebook en Google + stellen zich te houden aan de Safe Harbor principes en zijn aangesloten bij het Safe Harbor-programma van het Amerikaanse Ministerie van Handel. Dit houdt in dat er sprake is van een passend beschermingsniveau voor de verwerking van eventuele persoonsgegevens.

Links naar andere websites

Onze internetpagina's bevatten links naar andere websites. Wij zijn niet verantwoordelijk voor het privacy beleid van websites die niet onder onze beheer vallen.

Inzage

U mag ons vragen om inzage in de gegevens die van u zijn opgeslagen. Ook kunt u ons verzoeken deze gegevens te wijzigen, aan te vullen of te verwijderen. Dit kunt u doen door contact met ons op te nemen via de contactgegevens onderaan deze pagina.

Mackaay ICT Services B.V.
Boslaan 29
2132 RJ HOOFDDORP
088-088 4444 (tijdens kantooruren)
info@mackaay.nl