Meteen naar de content

De 5 kenmerken van efficiënt en goed werkplekbeheer in het MKB.

Dit blog geeft antwoord op de vraag hoe u – als ondernemer/werkgever – de werkplekken van uw medewerkers (waar die ook zijn!) zo efficiënt en zo goed mogelijk kunt inrichten. Hoe makkelijk en overzichtelijk was het, zo een jaar of twintig geleden. Een ondernemer had tien medewerkers in dienst en dan zorgde je er voor […]

Dit blog geeft antwoord op de vraag hoe u – als ondernemer/werkgever – de werkplekken van uw medewerkers (waar die ook zijn!) zo efficiënt en zo goed mogelijk kunt inrichten.


Hoe makkelijk en overzichtelijk was het, zo een jaar of twintig geleden. Een ondernemer had tien medewerkers in dienst en dan zorgde je er voor dat je tien bureaus (tien werkplekken) beschikbaar had.

Iedereen zijn eigen plekje.

Maar ja, de tijden zijn veranderd. Thuiswerken was al jaren lang – zelfs ook vóór de coronacrisis – steeds meer een mogelijkheid geworden in veel bedrijven en organisaties. Nu is het al vaak de standaard.

Kortom, werkplekbeheer binnen een organisatie of een bedrijf is wezenlijk veranderd.

Als eerste de definitie van werkplekbeheer: dit staat voor het beheren en onderhouden van een werkplek. Tegenwoordig is dit heel breed.

Dat kan bij u op de zaak zijn. Maar het kan ook bij de medewerker thuis zijn. Het doel is dat u – als werkgever – er voor zorgt dat de medewerker – waar ter wereld hij of zij ook is – lekker kan werken en de juiste prestaties kan leveren. Werkplekbeheer gaat dus ook om het bereiken van rendement voor uw bedrijf.

Dat gaat dus niet meer alleen om het neerzetten van een lekkere stoel, een ruim bureau en de nabijheid van goed smakende koffie. Nee, het gaat hier dus ook om een feilloos functionerende laptop of andere devices.

En, zeker gaat het ook om snelle internetverbindingen.


We zijn meer dan ooit verbonden met elkaar. Prima! Maar dat heeft wel invloed op de inrichting van alle werkplekken!

 


U – als werkgever – wilt dat op orde hebben.

Sterker nog: u – als werkgever – móet dat op orde hebben simpelweg omdat u de continuïteit van uw bedrijfsprocessen wilt garanderen.


We hebben voor uw gemak de 5 kenmerken van goed werkplekbeheer op een rijtje gezet.

Doe er uw voordeel mee!

 

  1. Huur altijd een deskundige externe ICT-dienstverlener in, die alle zorgen uit handen neemt en ‘het’ gewoon allemaal regelt. De externe ICT-dienstverlener wéét wat er technisch mogelijk is, deze hoeft het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden en deze kan het beste inschatten wat voor u het meest resultaat oplevert.
  2. Als u dan een externe ICT-dienstverlener inhuurt, toets dan meteen of deze ISO27001 gecertificeerd is.
    Want, het gaat in deze tijden ook om de bescherming en veiligheid van al uw bedrijfsdata. U wilt niet dat deze in verkeerde handen vallen! Jazeker… cyberveiligheid is dus een onderdeel van ultiem werkplekbeheer!
  3. Werk in de cloud.
    Het heeft geen pas meer om met een lokale server te werken of documenten en data alleen maar lokaal op te slaan.
    Informeer bij uw ICT-dienstverlener welke systeem of methodiek in de cloud voor u het beste is. En reken er maar op dat ‘de cloud’ voor u het meest relevante is, want… zoals al gesteld in de inleiding van dit blog: thuiswerken is méér dan ooit de standaard geworden. Uw medewerkers moeten in staat zijn om ‘van afstand’ bij alle voor hen relevante data te komen.
  4. Ultiem werkplekbeheer betekent dat u zelf niets hoef te monitoren.
    U hoeft dus niet in de gaten te houden of alles wel werkt, zoals het zou moeten werken.
    U raadt het al: dat verzorgt die externe ICT-dienstverlener.
    Die houdt elke dag (jawel: 24/7) alles – maar dan ook alles – in de gaten!
  5. Beschouw het onderhouden van een werkplek altijd als een middel en niet als een doel op zich.
    De inrichting van de werkplek bepaalt hoe succesvol de bedrijfsprocessen zijn, hoe die verbeterd kunnen worden én hoe daardoor uiteindelijk de algehele (strategische) bedrijfsgroei kan worden bereikt.

 

Eigenlijk is die ICT-dienstverlener dus niet alleen een bondgenoot om alles op ICT-gebied ‘lekker te laten lopen’ maar ook om groei van de organisatie te bereiken.


Een keertje sparren?

Neem meteen contact met ons op!

 

 


Edwin Mackaay / Founder/Eigenaar Mackaay ICT Services

 


LEUKE (en nuttige) LEESTIP:
En, de verrassende zwakke schakel in uw ICT-security is……


Een logische praktische tip t.a.v. de beveiliging:

Regel meteen de twee-factor-authenticatie in uw bedrijf!  (Natuurlijk helpen wij daarbij).
U hebt het die cybercriminelen meteen weer een stukje moeilijker gemaakt!


En… nog een tip m.b.t. cybercriminaliteit!  🙂

Heb het met uw collega’s en medewerkers over cybercriminaliteit. Organiseer een Awareness-sessie!


Ontvang onze maandelijkse MKB-tips!

Wij vinden het leuk om iedere belangstellende in het MKB maandelijks op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen op het gebied van ICT. Er is vaak meer mogelijk dan u denkt. Meldt u zich daarom heel eenvoudig aan voor onze goed gewaardeerde nieuwsbrief. We versturen deze één keer per maand. En… mochten we u niet inspireren? Dan meldt u zichzelf ook weer door één klikje af! Zo simpel is het.