Meteen naar de content

Hoe weet u of uw vertrouwen kunt hebben in uw ICT-leverancier?.

In dit blog hebben we het over de vraag welke factoren bepalen of u – in het MKB – vertrouwen kunt hebben in uw ICT-leverancier. Waaruit blijkt dat?   Hoe is het spreekwoord ook al weer…?  ‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard’.  Het is precies waar we het met u over willen hebben […]

In dit blog hebben we het over de vraag welke factoren bepalen of u – in het MKB – vertrouwen kunt hebben in uw ICT-leverancier. Waaruit blijkt dat?

 


Hoe is het spreekwoord ook al weer…?  ‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard’. 

Het is precies waar we het met u over willen hebben in dit blog. Want, vertrouwen is de basis om te kunnen excelleren. Ook als bedrijf. Uw bedrijf. Daarmee komen we op de vraag: hoe weet u of u vertrouwen kunt hebben in uw ICT-leverancier?

Waar moet u op letten als u in gesprek bent met een (potentiële) ICT-partner die voor u het netwerk bouwt, beheert en onderhoudt zodat u ongestoord verder kunt met uw bedrijfsprocessen.

Wel, we hebben hieronder een aantal factoren op een rijtje gezet waarvan wij denken: kijk daar eens naar als u op zoek bent naar een gedegen, deskundige én betrouwbare (!) partner op ICT-gebied.


1/5
ICT: PRACTICE WHAT YOU PREACH      

Om vertrouwen in een potentiële (ICT-)leverancier te hebben die zegt uw data en netwerken te kunnen én willen beschermen, is het van belang dat desbetreffend ICT-bedrijf ook zelf haar eigen procedures op dit vlak helemaal op orde heeft.

Dus: Practice What You Preach. 

Natuurlijk kunt u daar naar vragen – als u in gesprek bent – en uiteraard zal een bedrijf vertellen dat ze het zelf vanzelfsprekend op orde heeft. Maar ja, is het bedrijf wel ISO-gecertificeerd?

Want, dát is eigenlijk hét feitelijke bewijs dat een bedrijf écht alle (ICT-)procedures op orde heeft! Niets meer, niets minder!  Het gaat hier dus om het handelen van de medewerkers zélf. Die behoren een borg te zijn voor de te leveren kwaliteit.

Hoe wij dat doen?      
Wel, we hebben twee keer per jaar een Awareness-sessie met een extern ingehuurde onafhankelijke criticus. Daarnaast komt één keer per jaar (meestal in november) de auditor bij ons op bezoek en deze onderzoekt en controleert al onze procedures.

Dit is overigens de basis van onze ISO 27001-certificeringen, die veel dieper gaan dan de ‘gewone certificeringen’. Het gaat hier echt om de infrastructuur en de techniek waarmee we zelf werken, ten behoeve van onze klanten.


Is uw ICT-leverancier ook een voorbeeld voor u? Met andere woorden: is er sprake van Practice What You Preach?

2/5
HEEFT HET BEDRIJF VISIE OP ICT?    

We geven het toe, het antwoord op deze vraag is enerzijds soms best moeilijk aan te tonen. Maar anderzijds kunt u wel controleren of een potentiële ICT-leverancier veel inhoudelijke kennis deelt ten aanzien van alle ICT-gerelateerde uitdagingen.

Dit is bijvoorbeeld terug te vinden in een trackrecord van prikkelende en inhoudelijke blogs.

Dat moeten verhalen zijn waaruit de deskundigheid blijkt én waar ook in eenvoudige mensentaal wordt uitgelegd waar het allemaal precies om gaat.

Die expertise is – wat ons betreft – ook te vinden in bijvoorbeeld de publicatie van een opiniestuk waarbij de brede materie (in dit geval dus de ICT-uitdagingen) op een originele en oplossende wijze wordt aangevlogen!

Een ICT-partij moet immers soms ook met een ware helicopterview de problematiek en uitdagingen kunnen benoemen én duiden!

Het blog gaat verder onder deze afbeelding


Ontvang onze maandelijkse MKB-tips over ICT!

Wij vinden het leuk om iedere belangstellende in het MKB maandelijks op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen op het gebied van ICT. Er is vaak meer mogelijk dan u denkt. Meldt u zich daarom heel eenvoudig aan voor onze goed gewaardeerde nieuwsbrief.
We versturen deze één keer per maand. En… mochten we u niet inspireren? Dan meldt u zichzelf ook weer door één klikje af! Zo simpel is het.


Visie op de ICT-toekomst
Visie op de toekomst. Weten waar de ICT-wereld heen gaat… Is uw ICT-leverancier daarmee bezig?

3/5
BEWUSTWORDING OVER ICT IN DE ORGANISATIE


U kunt absoluut vertrouwen hebben in uw (potentiële) ICT-leverancier als blijkt dat dit bedrijf bijvoorbeeld één keer per kwartaal met de medewerkers een uitgebreid security overleg plant, waarbij aan de medewerkers in alle lagen van de organisatie wordt gevraagd welke nieuwe kennis in de voorbij periode is opgedaan.

Zo kan er bijvoorbeeld worden gekeken welke nieuwsartikelen uit het vakgebied zijn gelezen en wat men daaruit heeft geleerd.

En, op welke wijze die kennis kan worden toegepast in de eigen organisatie waardoor de kwaliteit van de dienstverlening een boost krijgt.

Zo was er kort geleden een grote hack op de Universiteit van Maastricht. Wij lazen dat ook in het nieuws. Zo’n bericht in de media is voor ons altijd een aanleiding om het daar intern over te hebben en om te kijken of wij iets kunnen leren van wat er bij die casus is gebeurd. Dat levert vaak interessante discussies op. Daardoor groeien we in kennis.

Kortom, is uw (potentiële) ICT-leverancier BEWUST bezig met kennisontwikkeling?


Mensen maken het verschil
Bewustwording in de organisatie… Werk daaraan! Het kan het verschil betekenen tussen continuïteit of abrupte ellende!

4/5
MOND-TOT-MOND RECLAME VAN DE ICT-LEVERANCIER

Hoe bent u aan uw ICT-leverancier gekomen? Of, op welke wijze zoekt u wellicht een nieuwe ICT-leverancier. Mond-tot-mond reclame is vaak de beste reclame. Als anderen uit uw eigen netwerk het ICT-bedrijf aanbevelen, dan is dat vaak al een goede zaak.

Het is ook altijd reuze interessant om te zien of klanten van dat ICT-bedrijf op het internet iets zeggen over de samenwerking met uw (potentiële) ICT-leverancier.

Zeker weten dat het vertrouwen stijgt als u dan in die (overigens verifieerbare) reviews of Customer Cases een geloofwaardig verhaal ziet met daarbij de bevestiging dat het ‘fijn zaken doen’ is met dat ICT-bedrijf.

Ach, mogen we dan nu in bescheidenheid een positieve review over ons onder uw aandacht brengen?
‘Een ICT-bedrijf moet begrijpen dat het MKB’ers om groei gaat.’


5/5
GARANTIES VAN DE ICT-LEVERANCIER

Hoe gaat uw leverancier om met onverwachte gebeurtenissen? Hebben ze een Plan B. En, een plan C? Kortom, wat zijn de ‘garanties’ die het ICT-bedrijf aan u kan geven in geval er (toch) iets bij henzelf misgaat? Heb het daarover in de gesprekken!

Zo werken wij bijvoorbeeld met gescheiden systemen.

Mocht er in een zéér uitzonderlijk geval bij ons iets volledig uitvallen, dan kunnen we in een milliseconde overstappen op een ander systeem waardoor alles blijft werken. Plan B staat altijd in de startblokken. Dat vinden we een goede zaak: onze klanten en opdrachtgevers zijn daarmee gegarandeerd van het feit dat ze onverminderd kunnen doorwerken en geen last hebben van haperingen in hun ICT-infrastructuur.

 


Vertrouwen (in een ICT-leverancier) betekent dus feitelijk dat u er niet aan moet denken om naar een ander te gaan.

Is dat het geval?
Mooi. Dan feliciteren we u.

Goed gedaan!

Is dat niet het geval?
Ach, u begrijpt het vast. We willen graag eens met u van gedachten wisselen om te kijken of wij uw vertrouwen mogen hebben.
Zin om een keer een afspraak te maken?

 

 

 

Edwin Mackaay  (connect met mij op Linkedin!)
Directeur/Founder Mackaay ICT Services

 


 


LEUKE (en nuttige) LEESTIP:
En, de verrassende zwakke schakel in uw ICT-security is……


Een logische praktische tip t.a.v. de beveiliging:

Regel meteen de twee-factor-authenticatie in uw bedrijf!  (Natuurlijk helpen wij daarbij).
U hebt het die cybercriminelen meteen weer een stukje moeilijker gemaakt!


En… nog een tip m.b.t. cybercriminaliteit!  🙂

Heb het met uw collega’s en medewerkers over cybercriminaliteit. Organiseer een Awareness-sessie!


Ontvang onze maandelijkse MKB-tips!

Wij vinden het leuk om iedere belangstellende in het MKB maandelijks op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen op het gebied van ICT. Er is vaak meer mogelijk dan u denkt. Meldt u zich daarom heel eenvoudig aan voor onze goed gewaardeerde nieuwsbrief. We versturen deze één keer per maand. En… mochten we u niet inspireren? Dan meldt u zichzelf ook weer door één klikje af! Zo simpel is het.