• Facebook
  • Twitter
  • Mail
T: (088) 088 44 44
Mackaay
  • Home
  • Over u
  • Over ons
  • Support
  • Blogs en Tips
  • Contact
  • Referenties
  • Vacatures
  • Zoek
  • Menu Menu
mkb, security

Wie is bij u op de zaak de WachtwoordManager? (Om cybercriminaliteit te voorkomen)

Dit blog geeft in anderhalve minuut antwoord op de vraag hoe u voor uw bedrijf (in het MKB) de kans verkleint op cybercriminaliteit.


U denkt wellicht dat uw bedrijf te klein, te onbelangrijk of te onbeduidend is voor cybercriminelen, maar niets is minder waar. Steeds meer ondernemers in het MKB worden ‘aangevallen’ door kwaadwillende digitale inbrekers die het op uw data én op uw geld hebben voorzien.

En, ze zijn tevens in staat om alle (productie)processen in uw bedrijf stil te leggen. Het frappante is dat de mens De Zwakke Schakel is.

Cybercriminelen weten dat. En daar maken ze gebruik van.

Dat noemen we Social Engineering.

Social Engineering: wie doen dat?

De man (vrouw?) op de afbeelding is nou precies zo een type dat doet aan Social Engineering… Pas dus op! Het gevaar is dichterbij dan u zélf soms denkt!


Zwakke plek bij het MKB

Cybercriminelen zijn namelijk altijd op zoek naar een zwakke plek in het digitale beveiligingssysteem van een organisatie.

Stel dat er 50 medewerkers bij u werkzaam zijn. En, 49 van de 50 werknemers hebben een wachtwoord dat aan alle juiste voorwaarden voldoet waardoor die bijna niet te hacken zijn. Wel, dan begrijpt u dat die ene medewerker (de vijftigste dus) met dat slechte wachtwoord de zwakke schakel is, waardoor hackers kunnen binnendringen en heel veel schade kunnen aanrichten. Vergelijk het met alle ramen in uw kantoorpand. Ze zijn allemaal goed afgesloten, maar één heel klein WC-raampje blijkt ongemerkt niet goed in het slot te zijn gevallen. Of de klip zit er niet goed op.

Wel, dáár is de Zwakke Schakel!

Onveilige wachtwoorden = cybercriminaliteit

Onveilige wachtwoorden in bedrijven blijven (helaas) dan ook een groot probleem.  En, het is een onderschat probleem. Veel mensen zijn nog echt in de veronderstelling dat bijvoorbeeld een wachtwoord als ‘Welkom929601’ niet te hacken is. Cybercriminelen laten programmaatjes met software lopen die heel handig alle mogelijkheden nazoeken waardoor de kans op een ‘match’ met een wachtwoord heel groot wordt.

Het ‘probleem’ in de organisatie blijft ook vaak onbewust in stand te worden gehouden omdat ‘de baas’ er niet genoeg aandacht aan besteedt. Als de werkgever of leidinggevende het zelf ook ‘gedoe’ vindt om zijn wachtwoorden elke 2 maanden te veranderen, dan laat het zich al raden dat de medewerkers zélf ook nonchalant worden.

WachtwoordManager voor uw MKB-bedrijf

 

Bovendien hebben bazen, werkgevers en leidinggevenden het altijd druk-druk-druk waardoor ze er letterlijk ook niet meer aan denken. Cybercriminelen weten dat: ze proberen dan ook vaak juist via die functionarissen de bedrijven binnen te komen. En dat loont zich, als dat lukt, want deze mensen hebben meestal binnen een organisatie meer rechten in bedrijfssystemen.

Daarom de vraag: wie is de WachtwoordManager binnen uw organisatie?

Wie benoemen we tot de man of vrouw die het creëren van nieuwe wachtwoorden binnen de organisatie aanjaagt?

Wie wordt de WachtwoordManager binnen uw organisatie? Geen overbodige luxe om die aan te stellen want een WachtwoordManager die z’n werk goed doet, verkleint de kans op een succesvolle aanval van cybercriminelen!


Benoem iemand die bijvoorbeeld elke 2 maanden alle medewerkers aanjaagt nieuwe wachtwoorden in te stellen. Of stel de bedrijfssystemen zó in dat na 2 maanden een medewerker niet meer kan inloggen omdat hij éérst een nieuw wachtwoord moet aanmaken. (Ja, dat kan dus geautomatiseerd worden!).

Laat iemand de advocaat van de duivel zijn.

Geen WachtwoordManager benoemen?

Jammer, maar hieronder hebben we dan nog een aantal tips, die u sowieso ‘moet’ doorvoeren in uw organisatie:

  1. 2FA of 3FA
    Maak gebruik van een 2- of zelfs 3-Factor Authenticatie. Beschouw dit als een extra beveiligingsfunctie tijdens het inloggen waarbij je bijvoorbeeld een code moet intoetsen die je op je eigen mobiele telefoon krijgt toegestuurd. (Maar er zijn meer mogelijkheden daarin).
  2. 13 tekens
    Gebruik minimaal 13 tekens voor een wachtwoord. Hoe meer tekens u gebruikt, des te veiliger wordt het wachtwoord. Want, cybercriminelen moeten op zoek naar meer mogelijke combinaties. En, gebruik absoluut een combinatie van hoofdletters en kleine letters, cijfers en speciale leestekens.
  3. Meerdere wachtwoorden
    Gebruik voor ieder account een uniek eigen wachtwoord. Of anders gezegd: gebruik nooit voor verschillende functionaliteiten het zelfde wachtwoord. Want, als een cybercrimineel dat ene wachtwoord toch te weten komt, dan kan hij in slechts één account inbreken.
  4. Awareness!
    Organiseer een Awareness-sessie. Dit kan zelfs gewoon tijdens de lunchpauze. Stel elkaar vragen over cybercriminaliteit (‘Hoe zorg jij er voor dat je niet gehackt wordt?’) of toets elkaars kennis. Wij kunnen overigens zo een Awareness-sessie ook voor u verzorgen. Om te prikkelen. Bekijk HIER  de meest gestelde vragen rondom de Awareness-sessies die we al eerder hebben gegeven.

 

Cybercriminaliteit moet te allen tijde worden voorkomen!

Wie is de Zwakke Schakel in de organisatie? Of zijn er toch meerdere Zwakke Schakels?

 


Maar goed… de bottomline van dit blog is hopelijk helder: voorkomen is beter dan genezen!

Stel nu die aanjagende WachtwoordManager aan en bescherm uw data, uw geld en uw bedrijf!

Regeren is vooruitzien!

Vragen over die Awareness-sessie om cybercriminaliteit te voorkomen?

Neem meteen contact met ons op!

Of…. wilt u weten wat het een bedrijf gemiddeld genomen kost om zich te wapenen tegen cybercriminaliteit?

Andere vragen over ICT en cybercriminaliteit?

Als u nog andere vragen hebt, dan horen we het natuurlijk graag. Stel ze ook écht. Bel ons, of vul het contactformulier in.

Ten aanzien van cybersecurity in uw organisatie is elke vraag altijd gerechtvaardigd en wij beantwoorden die vraag met veel plezier!

Neem geen risico!

 

Edwin Mackaay  (connect met mij op Linkedin!)
Directeur/Founder Mackaay ICT Services

 

 


Edwin Mackaay / Founder/Eigenaar Mackaay ICT Services

 


LEUKE (en nuttige) LEESTIP:
En, de verrassende zwakke schakel in uw ICT-security is……


Een logische praktische tip t.a.v. de beveiliging:

Regel meteen de twee-factor-authenticatie in uw bedrijf!  (Natuurlijk helpen wij daarbij).
U hebt het die cybercriminelen meteen weer een stukje moeilijker gemaakt!


En… nog een tip m.b.t. cybercriminaliteit!  :-)

Heb het met uw collega’s en medewerkers over cybercriminaliteit. Organiseer een Awareness-sessie!


Ontvang onze maandelijkse MKB-tips!

Wij vinden het leuk om iedere belangstellende in het MKB maandelijks op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen op het gebied van ICT. Er is vaak meer mogelijk dan u denkt. Meldt u zich daarom heel eenvoudig aan voor onze goed gewaardeerde nieuwsbrief. We versturen deze één keer per maand. En… mochten we u niet inspireren? Dan meldt u zichzelf ook weer door één klikje af! Zo simpel is het.

 

 

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
22/10/2021/0 Reacties/door Jerry Helmers
Tags: ISO 27001 certificering, mkb, security
Deel dit stuk
  • Delen op WhatsApp
https://www.mackaay.nl/wp-content/uploads/2021/01/hacker-2.jpg 1300 1300 Jerry Helmers https://www.mackaay.nl/wp-content/uploads/2018/07/MAckaay-logo.png Jerry Helmers2021-10-22 08:53:502021-10-22 09:18:41Wie is bij u op de zaak de WachtwoordManager? (Om cybercriminaliteit te voorkomen)
Misschien ook iets voor u
Thuiswerken op de WIFI is de norm? Geef medewerkers sneller internet in hun eigen huis!
Succes met uw ICT in het jaar 2020 Het jaar 2020: belangrijke ICT-trends voor het MKB
hacker mackaay ict services pxb Over uw data op PC of laptop… Deleten uit prullenbak is niet voldoende!
‘Wij doen aan 24/7 monitoring van de ICT-systemen van het MKB’. Wat bedoelen wij daar dan precies mee?
We stellen graag een nieuwe collega voor: Richard van Kooten
‘Van start-up naar scale-up: in hoog tempo doorgroeien. Onze ICT-dienstverlener helpt daarbij’
‘Cyberschaamte’ is gekozen tot het ‘Digitale security woord van het jaar 2022’
Risico voor MKB: 65% ICT-leveranciers heeft geen ISO certificering
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken

Recente berichten

  • Cyberciminaliteit in het MKB in 2023: ‘Vrees dat urgentie nog niet is doorgedrongen bij ondernemers’
  • Dat wordt juichen in 2023: de digitale werkplek wordt nóg moderner en efficiënter!
  • ‘Cyberschaamte’ is gekozen tot het ‘Digitale security woord van het jaar 2022’
  • Welke handeling(en) METEEN doen als u merkt dat uw bedrijf is gehackt?
  • Hoe groot is de kans (in procenten) dat cybercriminelen uw bedrijf willen hacken?

Categorieën

  • Awareness
  • Certificering
  • cybercriminaliteit
  • Hosted Desktop
  • hybride werken
  • ict
  • iso certificering
  • Juridisch
  • microsoft
  • mkb
  • online
  • Reviews en Reference Cases
  • security
  • Uncategorized
  • vacatures
  • VoIP
  • windows

SERVICES

Serverbeheer / ICT beheer
Werkplek beheer
Managed Firewall
Managed Security
Managed Antivirus
Managed Backup
Mobile Device Management
SLA
Monitoring

PRODUCTEN

Het Nieuwe Werken
Hosted Servers
Hosted Desktop
Hosted Exchange
Hosted Mailfilter
Private Cloud
Hybride Cloud
Online Storage
Back-up Online
Secure File Sync
Hosted Telefonie (VoIP)
Microsoft Office365
Website Hosting
Domeinregistratie

SUPPORT & HULP

Service Portal
Hulp op afstand
AVG overeenkomst
support@mackaay.nl
Juridisch

NIEUWSBRIEF

CONTACT

Mackaay ICT Services
Boslaan 29
2132 RJ Hoofddorp
T: (088) 088 44 44
F: (088) 088 44 45
E: info@mackaay.nl

Openingstijden:
Ma t/m vrij 8:30 – 17:30 uur

Kiwa

© Copyright - Mackaay | Privacyverklaring
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
We stellen graag een nieuwe collega voor: Jeannette Zieltjens – de Ko...We stellen graag onze nieuwe collega voor: William Ippel!
Scroll naar bovenzijde

We gebruiken cookies. Als u deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat u dat goed vindt

AkkoordLees meer

Cookie en Privacyverklaring



Mackaay ICT Services Privacyverklaring

Mackaay ICT Services B.V., gevestigd te Boslaan 29, 2132 RJ Hoofddorp. (Hierna: “Mackaay ICT Services”, “wij of ons”) is de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die worden verkregen via de website www.mackaay.nl (hierna: “Website”). Het onderstaande privacy beleid is van toepassing op alle sitebezoeken, transacties en overeenkomsten met Mackaay ICT Services B.V.

Wij respecteren de privacy van onze klanten en de gebruikers van onze site en dragen er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft wordt verwerkt in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving ter bescherming van persoonsgegevens en vertrouwelijk wordt behandeld.
Het kan voorkomen dat deze Privacyverklaring in de toekomst wordt uitgebreid of gewijzigd. Wij stellen u hiervan op de hoogte door een bijgewerkte versie van de Privacyverklaring op de Website te plaatsen. Wij raden u aan om deze Privacyverklaring geregeld te raadplegen, zodat u van deze wijzigingen op de hoogte bent.

Doeleinden van gebruik persoonlijke gegevens

Om u optimaal van dienst te kunnen zijn, is het nodig dat wij in bepaalde gevallen uw gegevens opslaan. Wij gebruiken uw persoonlijke gegevens voor:

- de uitvoering van overeenkomsten, transacties en diensten;
- relatiebeheer;
- product- en dienstontwikkeling;
- het bepalen van strategie en beleid;
- zo nodig het achterhalen van onrechtmatige gedragingen met betrekking tot ons, onze relaties en medewerkers.

Bij het bezoeken van de website zullen zonder uw toestemming geen persoonsgegevens door ons worden verzameld. Wij registreren wel gegevens die geen persoonlijke informatie bevatten. Dit om inzicht te krijgen in de wijze waarop onze website wordt gebruikt.
Het kan voorkomen dat op bepaalde delen van onze website om persoonsgegevens wordt gevraagd, bijvoorbeeld als u gebruik wilt maken van een specifieke dienst. Deze informatie zal door ons uitsluitend worden gebruikt voor het omschreven doeleinde.
Bij het verzenden van formulieren wordt ook het IP-adres genoteerd. Dit om in voorkomende gevallen te kunnen nagaan of ten onrechte gebruik wordt gemaakt van persoonsgegevens.

Vertrouwelijkheid en verstrekken van gegevens aan derden

Wij waarderen het vertrouwen dat u in ons stelt en wij zullen uiterst zorgvuldig met uw gegevens omgaan.
Uw persoonsgegevens worden niet zonder uw uitdrukkelijke toestemming verstrekt aan derden mits dit noodzakelijk is om een betreffende overeenkomst uit te voeren, een bepaalde dienst te leveren. Ook kan het voorkomen dat wij op grond van een wettelijke verplichting uw gegevens moeten verstrekken, bijvoorbeeld aan politie of justitie. Onze werknemers en door ons ingeschakelde derden zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van uw gegevens te respecteren en uw gegevens goed te beveiligen.
In de toekomst kan het voorkomen dat wij een of meer onderdelen van de onderneming of activa overdraagt aan een derde partij. Wij zullen u in een dergelijk geval tijdig informeren over een eventuele overdracht van uw gegevens aan een derde partij.

Gegevensbeveiliging

Wij maken gebruik van zorgvuldige veiligheidsprocedures voor de bescherming van de verwerkte gegevens, onder meer om te voorkomen dat onbevoegden zich onbedoeld toegang kunnen verschaffen tot deze gegevens.

Wij beschermen uw gegevens met alle mogelijke middelen, maar vanwege het publieke karakter van internet kunnen wij de veiligheid van de overdracht van informatie via internet niet altijd voor 100% garanderen.

Telefoongesprekken kunnen met het oog op de training, coaching en beoordeling van medewerkers worden opgenomen. Deze opnamen van telefoongesprekken worden zodanig beveiligd en bewaard dat deze niet toegankelijk zijn voor onbevoegden. De opnamen van telefoongesprekken worden niet langer bewaard dan strikt noodzakelijk.

Cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website [en/of Flash-applicaties] wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden.
Via onze website wordt een cookie geplaatst als deel van een “Analytics”-dienst. Wij gebruiken deze dienst om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Wij kunnen deze informatie aan derden verschaffen indien wij hiertoe wettelijk wordt verplicht.
De informatie die Analytics verzamelt wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. Uw IP-adres wordt nadrukkelijk niet meegegeven. De informatie wordt overgebracht naar en door Analytics opgeslagen op servers in Amsterdam.
Op onze website zijn buttons opgenomen om webpagina’s te kunnen promoten (“liken”) of delen (“tweeten”) op sociale netwerken als Facebook en Twitter. Deze buttons werken door middel van stukjes code die van Facebook respectievelijk Twitter zelf afkomstig zijn. Door middel van deze code worden cookies geplaatst. Wij hebben daar geen invloed op. Leest u de privacyverklaring van Facebook respectievelijk van Twitter (welke regelmatig kunnen wijzigen) om te lezen wat zij met uw (persoons)gegevens doen die zij via deze cookies verwerken.
De informatie die ze verzamelen wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. De informatie wordt overgebracht naar en door Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. LinkedIn, Twitter, Facebook en Google + stellen zich te houden aan de Safe Harbor principes en zijn aangesloten bij het Safe Harbor-programma van het Amerikaanse Ministerie van Handel. Dit houdt in dat er sprake is van een passend beschermingsniveau voor de verwerking van eventuele persoonsgegevens.

Links naar andere websites

Onze internetpagina's bevatten links naar andere websites. Wij zijn niet verantwoordelijk voor het privacy beleid van websites die niet onder onze beheer vallen.

Inzage

U mag ons vragen om inzage in de gegevens die van u zijn opgeslagen. Ook kunt u ons verzoeken deze gegevens te wijzigen, aan te vullen of te verwijderen. Dit kunt u doen door contact met ons op te nemen via de contactgegevens onderaan deze pagina.

Mackaay ICT Services B.V.
Boslaan 29
2132 RJ HOOFDDORP
088-088 4444 (tijdens kantooruren)
info@mackaay.nl